Nauczyciele podnoszą kompetencje
marzec 2018
Realizując Zadanie nr 2 projektu - Kursy doskonalące, sieci współpracy i samokształcenia oraz studia podyplomowe dla nauczycieli, w okresie luty-marzec 2018 r. dwóch nauczycieli Zespołu Szkół Specjalnych im. M. Grzegorzewskiej w Krotoszynie podnosiło swoje kwalifikacje na III-stopniowym kursie doskonalącym. Nazwa kursu to: III-stopniowy kurs doskonalący „Terapia behawioralna dzieci z autyzmem”. Kurs przeprowadził Instytut Dziecka AUTUS w Poznaniu, trwał on 45 godzin i zakończył się uzyskaniem Zaświadczeń. Natomiast inny nauczyciel tej samej Szkoły rozpoczął kurs Pedagogiki M. Montessori zorganizowany przez Polskie Stowarzyszenie Montessori w Łodzi.
Nauczyciel "Trójki" rozpoczął studia podyplomowe
kwiecień 2018
W ramach Zadania nr 2 projektu nauczyciel Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 im. Jana Pawła II w Krotoszynie rozpoczął studia podyplomowe z Mechatroniki przemysłowej. Organizatorem studiów jest Wydział Mechaniczno-Energetyczny oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego przy Politechnice Wrocławskiej. Zajęcia trwać będą 2 semestry. Nabyte kompetencje pozwolą pedagogowi z "trójki" na wzbogacenie zajęć dydaktycznych z mechatroniki.
Kurs integracji sensorycznej
maj 2018
Nauczyciel Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. ks. J. Twardowskiego w Konarzewie rozpoczął kurs – Diagnoza i terapia integracji sensorycznej zorganizowany przez firmę REHAMAX Monika Korfanty w Krynicy-Zdroju.
Rozpoczynamy wyposażanie kolejnych pracowni!
maj 2018
W drodze kolejnego już przetargu, ogłoszonego 29 marca 2018 r., na Zakup i dostawę doposażenia, w tym sprzętu komputerowego, pracowni w szkołach i placówkach w ramach projektu pn. "Moje kompetencje - moja przyszłość" - rozwój potencjału uczniów ze szkół powiatu krotoszyńskiego z podziałem na zadania".
Wyłoniono cztery najkorzystniejsze oferty – zakupiono sprzęt komputerowy i multimedialny stanowiący część doposażenia pracowni biologicznej dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Marcińca w Koźminie Wielkopolskim, pracowni do zajęć socjoterapii i profilaktyki uzależnień dla Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Koźminie Wielkopolskim, pracowni geograficznej dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Karola F. Libelta w Krotoszynie i pracowni logopedycznej dla Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. ks. Jana Twardowskiego w Konarzewie. Przetarg na pozostałe Zadania został unieważniony. Powodem unieważnienia była wartość złożonych ofert – cena najkorzystniejszej oferty przewyższała kwotę, którą Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia lub treść ofert nie odpowiadała treści SIWZ.
Kurs GeoGebra zaliczony!
czerwiec 2018
W terminie od kwietnia do czerwca 2018 roku nauczyciel Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Krotoszynie uczestniczył w kursie przeprowadzonym metodą e-learningu – GeoGebra-kurs średniozaawansowany. Kurs zorganizowany został przez Fundację Akademickie Centrum Edukacyjno-Społeczne AKCES oraz SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny w Warszawie. Trwał 60 godzin i zakończył się uzyskaniem Zaświadczenia
Sprzęt komputerowy i multimedialny trafił do kolejnych szkół i placówek
lipiec 2018
W wyniku przetargu ogłoszonego w dniu 14.06.2018 r. na zakup i dostawę doposażenia, w tym sprzętu komputerowego, z podziałem na zadania:
Zadanie 1 – Zakup i dostawa doposażenia, w tym sprzętu komputerowego, pracowni geograficznej dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Krotoszynie.
Zadanie 2 – Zakup i dostawa doposażenia, w tym sprzętu komputerowego, pracowni przyrodniczo-matematycznej dla Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. J. Korczaka w Borzęciczkach.
Wyłoniono dwie najkorzystniejsze oferty. Sprzęt komputerowy i multimedialny na podstawie protokołów użyczenia został przekazany w dniu 24.07.2018 r. dla Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. J. Korczaka w Borzęciczkach, a dla Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Krotoszynie w dniu 25.07.2018.
Studia terapeutyczne dla nauczycieli MOW
październik 2018
Dwóch nauczycieli Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Koźminie Wlkp. rozpoczęło w ramach naszego projektu ,w Studium Doskonalenia Menedżerów Oświaty Gertruda Gawrecka w Gnieźnie, studia podyplomowe Profilaktyka i terapia uzależnień. Studia potrwają 2 semestry. Planowany termin ukończenia studiów to czerwiec 2019 r.
Nauczyciel ZSS ukończył kurs Montessori
grudzień 2018
Nauczyciel Zespołu Szkół Specjalnych im. M. Grzegorzewskiej w Krotoszynie, po 9 miesiącach nauki ukończył kurs Pedagogiki M. Montessori zorganizowany przez Polskie Stowarzyszenie Montessori w Łodzi. Nauczyciel zrealizował 275 godzin i otrzymał Dyplom ukończenia Dyplomowego Doskonalącego kursu Pedagogiki Marii Montessori w zakresie edukacji wieku dziecięcego. Ta forma wsparcia, która pozwoliła podnieść kompetencje pedagoga, została zrealizowana w ramach zadania nr2 projektu "Moje kompetencje - moja przyszłość..."
Pracownia zajęć socjoterapii i profilaktyki uzależnień w MOW doposażona w ramach projektu
grudzień 2018
Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Koźminie Wielkopolskim w ramach wzbogacił się o nowe elementy w pracowni, które staną się nieocenioną pomocą dla pedagogów i terapeutów w prowadzeniu zajęć z wychowankami. Zakupione w drodze przetargu wyposażenie składa się z dwóch części :
Cześć 1: pracownia do zajęć multimedialnych i relaksacyjnych wyposażona m.in. w tablicę multimedialną, rzutnik, tablicę magnetyczną, wieżę hi-fi, pufy i maty relaksacyjne.
Część 2: pracownia do zajęć praktycznych z małym aneksem kuchennym wyposażona m.in. w stoły, krzesła, sztalugi, gry terapeutyczne i zastawę kuchenną.
Już wkrótce – w pierwszych miesiącach roku 2019 - w pracowni tej rozpoczną się zajęcia socjoterapeutyczne dla uczniów MOW prowadzone w ramach zadania nr 4 naszego projektu „Zajęcia dla uczniów ze szkół i placówek specjalnych”.
Spotkanie nauczycielskiej sieci doskonalenia
styczeń 2019
10 grudnia 2018r. w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. ks. J. Twardowskiego w Konarzewie odbyło się spotkanie nauczycielskiej sieci doskonalenia „Praca metodą eksperymentu”. Sieć nauczycieli będzie działała w dwóch edycjach, z czego pierwsza w roku szkolnym 2018/19. W jej pracy uczestniczy 8 nauczycieli ze szkół i placówek prowadzonych przez powiat. Temat związany jest z pracą metodą eksperymentu. W celu zdobycia wiedzy i umiejętności nauczyciele będą uczestniczyć w szkoleniach i doskonalić się dzięki wymianie doświadczeń na platformie internetowej.
Kolejny pedagog podniósł kwalifikacje w ramach projektu
styczeń 2019
Nauczyciel Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. ks. J. Twardowskiego w Krotoszynie ukończył dwustopniowy kurs z zakresu integracji sensorycznej. I stopień kursu z zakresu neurofizjologicznych podstaw Integracji Sensorycznej trwał 40 godzin i zakończył się uzyskaniem Zaświadczenia, natomiast II stopień kursu z zakresu Integracja Sensoryczna - diagnoza i terapia trwał 160 godzin i zakończył się uzyskaniem Certyfikatu.
Pomoce dydaktyczne już są - wkrótce zajęcia!
luty 2019
Po długim okresie oczekiwania kolejne szkoły otrzymały, w ramach doposażenia pracowni, nowe pomoce dydaktyczne.
Na podstawie protokołów użyczenia z 20 lutego 2019 r. pomoce dydaktyczne przekazano do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 im. Jana Pawła II w Krotoszynie oraz Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Konarzewie. Natomiast w dniu 21 lutego 2019 r. pomoce dydaktyczne przekazano Zespołowi Szkół Specjalnych im. M. Grzegorzewskiej w Krotoszynie. Już wkrótce w doposażonych pracowniach rozpoczną się zajęcia w ramach zadań nr 3 i 4
Nauczyciele się doskonalą
kwiecień 2019
21 marca w krotoszyńskim Zespole Szkół Specjalnych i 11 kwietnia w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Krotoszynie odbyły się dwa kolejne szkolenia dla nauczycieli dokształcających się w sieci „ Praca metodą eksperymentu”.
Pierwsze ze szkoleń miało charakter wykładu na temat innowacji pedagogicznej, eksperymentu pedagogicznego i pracy metodą eksperymentu. Nauczyciele oceniali swoją kreatywność, poznali wyniki badań dotyczących kreatywności dzieci i młodzieży. Zrewidowali swoją wiedzę na temat przyczyn i objawów wypalenia zawodowego i przedyskutowali sposoby na radzenie sobie z tym niekorzystnym zjawiskiem. Drugie szkolenie miało charakter warsztatowy. Uczestnicy spotkania pracowali metodą eksperymentu w pracowni chemicznej i fizycznej. Mieli okazję przekonać się, że aktywna postawa podczas zajęć zwiększa zainteresowanie zadaniem, motywację do pracy, wyzwala kreatywność i zaangażowanie. W oczekiwaniu na dwa kolejne szkolenia nauczyciele doskonalą się, korzystając z portalu: doskonaleniewsieci.pl
Nauczyciele wymieniają doświadczenia w ramach projektu UE
październik 2019
W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. ks. J. Twardowskiego w Konarzewie miało miejsce spotkanie nauczycielskiej sieci doskonalenia „Praca z uczniem metodą eksperymentu”.
To już druga, i ostatnia, edycja sieci dla nauczycieli. W jej pracy uczestniczy ośmiu nauczycieli ze szkół i placówek prowadzonych przez Powiat Krotoszyński. Temat związany jest z pracą z uczniem metodą eksperymentu. W celu zdobycia wiedzy i umiejętności nauczyciele będą uczestniczyć w szkoleniach i doskonalić się dzięki wymianie doświadczeń na platformie internetowej www.doskonaleniewsieci.pl.
Zakończyła się pierwsza edycja unijnego projektu
październik 2019
Dobiegła końca pierwsza edycja realizowanego przez Powiat Krotoszyński projektu „Moje kompetencje - moja przyszłość" – rozwój potencjału uczniów ze szkół powiatu krotoszyńskiego". Jest on realizowany jest w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 8: Edukacja, Działanie 8.1. Ograniczenie i zapobieganie przedwczesnemu kończeniu nauki szkolnej oraz wyrównanie dostępu do edukacji przedszkolnej i szkolnej, Poddziałanie 8.1.2. Kształcenie ogólne - projekty konkursowe
Wartość Projektu to 1 098 216,10 zł, z czego 933 483,68 zł stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej. W okresie od stycznia 2018 r. do kwietnia 2019 r. sukcesywnie realizowano Zadanie nr 1 polegające na doposażeniu pracowni w ośmiu szkołach i placówkach biorących udział w projekcie. I tak w sprzęt multimedialny oraz pomoce dydaktyczne doposażone zostały pracownie:
- geograficzna – w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 1 w Krotoszynie oraz w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 2 im. K. F. Libelta w Krotoszynie,
- matematyczno-fizyczna – w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 3 im. Jana Pawła II w Krotoszynie,
- biologiczna – w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. J. Marcińca w Koźminie Wlkp.,
- sala klasowa realizująca pedagogikę Marii Montessori – w Zespole Szkół Specjalnych im. M. Grzegorzewskiej w Krotoszynie,
- przyrodniczo-matematyczna - w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. J. Korczaka w Borzęciczkach,
- logopedyczna – w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. ks. J. Twardowskiego w Konarzewie,
- do zajęć socjoterapii i profilaktyki uzależnień – w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Koźminie Wlkp.
Zakupione doposażenie pozwoli wzbogacić proces nauczania w szkołach ogólnodostępnych oraz działania dydaktyczne i terapeutyczne nakierowane na ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W ramach Zadania nr 2 – kursy doskonalące, sieci współpracy i samokształcenia oraz studia podyplomowe: pięcioro nauczycieli ukończyło kursy doskonalące podnosząc tym samym swoje kompetencje, natomiast czworo innych nauczycieli ukończyło studia podyplomowe nabywając nowe kwalifikacje do pracy z uczniami. Ośmioro nauczycieli ze szkół i placówek biorących udział w Projekcie uczestniczyło w spotkaniach sieci współpracy i samokształcenia „Praca z uczniem metodą eksperymentu”.
Pierwsze ze szkoleń miało charakter wykładu na temat innowacji pedagogicznej, eksperymentu pedagogicznego i pracy metodą eksperymentu. Nauczyciele oceniali swoją kreatywność, poznali wyniki badań dotyczących kreatywności dzieci i młodzieży. Zrewidowali swoją wiedzę na temat przyczyn i objawów wypalenia zawodowego i przedyskutowali sposoby na radzenie sobie z tym niekorzystnym zjawiskiem. Dwa kolejne spotkania miały charakter warsztatowy. Uczestnicy pracowali metodą eksperymentu w pracowni chemicznej i fizycznej. Mieli okazję przekonać się, że aktywna postawa podczas zajęć zwiększa zainteresowanie zadaniem, motywację do pracy, wyzwala kreatywność i zaangażowanie. W oczekiwania na kolejne szkolenia nauczyciele doskonalili się, korzystając z portalu: doskonaleniewsieci.pl.
W ramach Zadania nr 3 w dodatkowych zajęciach dydaktycznych wzięło udział 168 uczniów szkół ogólnodostępnych. W zależności od potrzeb zdiagnozowanych w poszczególnych szkołach uczniowie mieli do wyboru zajęcia z: matematyki, geografii z elementami geografii gospodarczej z zastosowaniem elementów metody eksperymentu, fizyki z elementami mechatroniki z zastosowaniem elementów metody eksperymentu, biologii z elementami ekologii z zastosowaniem elementów metody eksperymentu oraz zajęcia z języka angielskiego i języka niemieckiego.
W ofercie zajęć w jednej ze szkół znalazły się również sportowe integracyjne zajęcia wyrównawcze i rozwijające „Koło łączy nas sport”. Z zajęć mających na celu wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, realizowanych w ramach Zadania nr 4, skorzystało 62 uczniów szkół i placówek kształcenia specjalnego. W ofercie skierowanej dla tych uczniów znalazły się: zajęcia terapeutyczne – terapia behawioralna dla dzieci ze spektrum autyzmu oraz dla dzieci z zaburzonym zachowaniem, w tym Fas, zajęcia matematyczno-przyrodnicze prowadzone metodą Marii Montessori, zajęcia dla uczniów z zakresu matematyki i nauk przyrodniczych z wykorzystaniem metody eksperymentu, a także innych innowacyjnych form prowadzenia zajęć, zajęcia logopedyczne, z integracji sensorycznej czy arteterapii oraz zajęcia socjoterapeutyczne.
Zwieńczeniem pierwszej edycji projektu pn. „Moje kompetencje – moja przyszłość” – rozwój potencjału uczniów ze szkół powiatu krotoszyńskiego była Spartakiada Integracyjna „Łączy nas sport”, która odbyła się 12 czerwca 2019 r. na boisku wielofunkcyjnym przy Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 2 im. K. F. Libelta w Krotoszynie. Przebudowa boiska wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu to efekt projektu inwestycyjnego na kwotę 1 357 925,63 zł zrealizowanego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 9: Infrastruktura dla kapitału ludzkiego, Działanie 9.3. Inwestowanie w rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej, Poddziałanie 9.3.3. Inwestowanie w rozwój edukacji ogólnokształcącej.
W tym dniu uczniom wszystkich szkół i placówek uczestniczących w Projekcie przyszło zmagać się z przygotowanymi konkurencjami sportowymi w iście afrykańskich upałach. Spartakiada podzielona została na trzy etapy.
Etap I to konkurs plastyczny pt. „W zdrowym ciele, siły wiele ...”. Celem konkursu było: zwiększenie świadomości wśród młodzieży szkolnej, na temat wpływu żywienia i aktywności fizycznej na zdrowie, pogłębienie wiedzy w zakresie prawidłowego żywienia i zdrowego stylu życia, rozwijanie zainteresowań młodzieży tematyką zdrowego stylu życia oraz kształtowanie u niej prozdrowotnych postaw i zachowań, propagowanie zdrowego stylu życia w szkole, w domu i środowisku pozaszkolnym, a także umożliwienie uczniom zaprezentowania swojej wiedzy i umiejętności dotyczących żywności, żywienia i zdrowego stylu życia. W konkursie udział wzięło 8 szkół i placówek prowadzonych przez Powiat Krotoszyński, uczestniczących w projekcie pn. „Moje kompetencje – moja przyszłość” – rozwój potencjału uczniów ze szkół powiatu krotoszyńskiego. Prace plastyczne biorące udział w konkursie można było obejrzeć na boisku szkolnym ZSP nr 2 w Krotoszynie podczas zawodów sportowych.
Etap II to pokaz zdrowej żywności, zdrowej kuchni, który przygotowały: ZSS w Krotoszynie – koktajle owocowe, ZSP nr 2 w Krotoszynie – kanapki oraz ZSP nr 3 w Krotoszynie - placek drożdżowy. Obok stoiska ze zdrową żywnością, w ramach promocji „krotoszyńskiej kranówki”, można było skosztować świeżej wody, którą udostępniło Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o. o. w Krotoszynie. PGKiM Sp. z o. o. w Krotoszynie jako partner przygotował również ciekawy quiz na temat jakości wody. Kilka osób zostało nagrodzonych firmowymi bidonami, które z pewnością im się przydadzą.
Etap III to organizacja współzawodnictwa w drużynach mieszanych tj. gry zespołowe oraz zawody lekkoatletyczne. W zawodach sportowych udział brały 4 drużyny - czteroosobowe, składające się z 2 uczniów szkoły ogólnodostępnej i 2 uczniów szkoły/placówki specjalnej. Powołano następujące drużyny: ZSP w Koźminie Wlkp. i SOSW w Borzęciczkach, ZSP nr 1 w Krotoszynie i MOW w Koźminie Wlkp., ZSP nr 2 w Krotoszynie i SOSW w Konarzewie, ZSP nr 3 w Krotoszynie i ZSS w Krotoszynie. Konkurencje, w których zmagali się uczestnicy Spartakiady to sztafeta sprawnościowa, mini piłka nożna, rzuty do kosza, rzuty piłką lekarską i skok w dal z miejsca.
Zwycięzcami tegorocznej Spartakiady zostali wszyscy jej uczestnicy, którzy otrzymali medale i drobne upominki ufundowane przez sponsorów. Atrakcją Spartakiady był niewątpliwie pokaz grupy cyrkowej uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Janusza Korczaka w Borzęciczkach.
Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2019/2020 rozpoczęła się druga edycja Projektu. W szkołach i placówkach biorących udział w Projekcie organizowane są spotkania informacyjne dla rodziców i uczniów, których celem jest przedstawienie założeń Projektu oraz oferty dodatkowych zajęć dostępnych dla uczniów danej szkoły/placówki.
Realizacja projektu pn. „Moje kompetencje – moja przyszłość” – rozwój potencjału uczniów ze szkół powiatu krotoszyńskiego w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Borzęciczkach
grudzień 2019
W ramach realizacji projektu w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Borzęciczkach w roku szkolnym 2019/2020 po raz kolejny przeprowadzona została, zgodnie z Regulaminem udziału w projekcie, rekrutacja uczestników – uczniów biorących udział w wyżej wymienionym Projekcie.
W wyniku rekrutacji utworzono 3 grupy 4-osobowe, w których od września 2019 r. odbywają się, według ustalonego harmonogramu oraz programu, zajęcia z zakresu matematyki i nauk przyrodniczych z wykorzystaniem metody eksperymentu, a także innych innowacyjnych form prowadzenia zajęć dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Na zajęciach wykorzystywane są pomoce dydaktyczne i sprzęt zakupiony w ramach doposażenia pracowni przyrodniczo - matematycznej dla naszego Ośrodka. Zajęcia prowadzone są przez trzech nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje w tym zakresie.
Natomiast w spotkaniach II edycji sieci współpracy i samokształcenia „Praca z uczniem metodą eksperymentu”, z niniejszej placówki uczestniczy jeden z nauczycieli, który jednocześnie prowadzi zajęcia z jedną z grup. Spotkania sieci odbywają się w formie wykładów i warsztatów. Ich celem jest doskonalenie umiejętności pracy metodą eksperymentu z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Przez uczestnictwo w sieci współpracy i samodoskonalenia uczestnicy zdobywają istotne informacje dotyczące innowacji pedagogicznej i eksperymentu pedagogicznego.
Realizacja projektu w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 1 w Krotoszynie
styczeń 2020
Młodzież Technikum nr 1 im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Krotoszynie w bieżącym roku szkolnym ma możliwość wzięcia udziału w zajęciach dodatkowych prowadzonych w ramach projektu: „Moje kompetencje – moja przyszłość”- rozwój potencjału uczniów ze szkół powiatu krotoszyńskiego, RPWP.08.01.02-30-0005/16.
Uczniowie mogli wybrać z zajęcia dodatkowe z następujących przedmiotów: z matematyki, z geografii, z języka angielskiego oraz z języka niemieckiego.
Od początku roku szkolnego prowadzono rekrutację na ww. zajęcia, a poprzedziła ją informacja dla rodziców o możliwości udziału uczniów w zajęciach. Rozprowadzono także ulotki propagujące projekt, a od października zajęcia odbywają się regularnie wg ustalonych harmonogramów.
Dużym zainteresowaniem cieszą się zajęcia z geografii, ponieważ prowadzone są w wyposażonej z funduszy projektu pracowni geograficznej. Do wszystkich zajęć dodatkowych uczniowie otrzymali bezpłatne podręczniki, zbiory zadań i materiały dodatkowe.
Udział w projekcie stwarza uczniom naszej szkoły możliwość zdobycia dodatkowej wiedzy i umiejętności praktycznych z przedmiotów ogólnokształcących.
Zajęcia w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. ks. Jana Twardowskiego w Konarzewie
marzec 2020
Nabór do zajęć został dokonany zgodnie z wytycznymi z zakresu równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności projektu dla osób z niepełnosprawnościami. Pierwszeństwo w rekrutacji mieli uczniowie niepełnosprawni, uczniowie w gorszej sytuacji materialnej oraz uczniowie dojeżdżający.
Następnie specjaliści przestawili programy oraz harmonogramy zajęć z integracji sensorycznej, logopedii oraz arteterapii.
Celem stosowania w naszej placówce zajęć integracji sensorycznej jest rozwijanie prawidłowego odbioru i analizy bodźców dostarczanych z otoczenia, poprzez zmysły zewnętrzne, tj. wzrok, słuch, dotyk, smak, węch oraz te płynące z własnego ciała poprzez zmysły wewnętrzne (równowagę i czucie głębokie). Terapia jest dla dziecka bardzo atrakcyjna, gdyż ma charakter wesołej zabawy.
Praca na zajęciach z logopedii polega na pomocy dzieciom, u których z różnych powodów występują zaburzenia mowy utrudniające komunikowanie się. Podczas terapii logopeda usprawnia narządy mowy dziecka, ćwiczy m.in. artykulację, oddech i słuch fonematyczny oraz doskonali technikę pisania i czytania.
Natomiast zajęcia z arteterapii są formą psychoterapii , która traktuje media artystyczne jako sposób komunikacji. Uczestnicy arteterapii nie muszą posiadać zdolności artystycznych ani wcześniejszych doświadczeń. Głównym celem tego typu terapii jest umożliwienie dziecku rozwoju, nabycie umiejętności w stosowaniu narzędzi plastycznych w bezpiecznych i sprzyjających warunkach. Ta forma terapii jest szczególnie użyteczna dla osób, które mają trudności z wyrażeniem swoich myśli i uczuć drogą werbalną.
W ramach projektu odbywają się także spotkania nauczycielskiej sieci doskonalenia „Praca z uczniem metodą eksperymentu”. W jej pracy uczestniczy ośmiu nauczycieli ze szkół i placówek prowadzonych przez Powiat Krotoszyński.
W listopadzie 2019 roku odbyło się spotkanie w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 2 w Krotoszynie, które prowadziła ekspert - pani Urszula Woźniak. Tematyka zajęć dotyczyła metody sprawdzania i wzmacniania kreatywności ucznia oraz pracy z uczniem zdolnym, w tym metodę poznawczą, podstawy prawne i procedury dokumentowania eksperymentu pedagogicznego. Następnie odbyła się burza mózgów pod hasłem „Idealny nauczyciel - mit czy rzeczywistość?”. Nauczyciele pogłębiają wiedzę i doskonalą umiejętności dzięki wymianie doświadczeń na platformie internetowej www.doskonaleniewsieci.pl. Kolejne spotkanie sieci współpracy i samokształcenia odbędzie się w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 1 w Krotoszynie.
Nauczyciele wymieniają doświadczenia w ramach projektu UE
marzec 2020
5 marca 2020 r. w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 3 w Krotoszynie miało miejsce czwarte już spotkanie w II edycji nauczycielskiej sieci doskonalenia „Praca z uczniem metodą eksperymentu”, w której uczestniczy 8 nauczycieli ze szkół i placówek prowadzonych przez Powiat Krotoszyński.
Podczas szkolenia prowadzonego przez eksperta, panią Urszulę Woźniak, uczestnicy sieci poznali: cykl Davida Kolba jako metody projektowania efektywnego nauczania, cztery etapy uczenia się według Davida Kolba, metodę badawczą jako sposób na przeprowadzenie prostych doświadczeń i eksperymentów, metody i techniki przeprowadzania obserwacji – stwarzanie warunków do zadawania pytań i weryfikowania ich metodami naukowymi związanymi ze zbieraniem danych i krytycznym ich analizowaniem, etapy planowania obserwacji, etapy metody badawczej (także jej zalety i wady) jako elementy wprowadzające ucznia do eksperymentowania. Nauczyli się planować i przeprowadzać proste obserwacje i doświadczenia z zastosowaniem elementów metody badawczej.
Kolejne spotkanie w kwietniu, ale do tego czasu uczestnicy sieci dzielą się wiedzą, pracując na platformie www.doskonaleniewsieci.pl oraz korzystają z wybranych stron internetowych.
Realizacja projektu w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 2 im. Karola F. Libelta w Krotoszynie
marzec 2020
W ramach Projektu prowadzone są dodatkowe zajęcia dydaktyczne:
1. Zajęcia z języka angielskiego dla uczniów pragnących rozwijać swoje zainteresowania – koło anglistów (A-1), 6 uczniów.
2. Zajęcia z języka niemieckiego dla uczniów mających trudności edukacyjne (N), 6 uczniów.
3. Zajęcia z geografii z elementami geografii gospodarczej z zastosowaniem elementów metody eksperymentu dla uczniów pragnących rozwijać swoje zainteresowania – koło geografów (G-1, G-2), 12 uczniów.
4. Zajęcia z matematyki dla uczniów mających trudności edukacyjne, w tym przygotowujących się do egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym (M-2), 6 uczniów.
5. Sportowe integracyjne zajęcia rozwijające i wyrównawcze – Koło „Łączy nas sport” (S),
30 uczniów, w tym 20 uczniów pragnących rozwijać potencjał fizyczny oraz umiejętności w zakresie zdrowego stylu życia i integracji społecznej, a także 10 uczniów o specjalnych potrzebach. Zajęcia sportowe prowadzone są w trzech modułach:
I moduł ćwiczeń ogólnorozwojowych dla uczniów o specjalnych potrzebach,
II moduł zajęć rozwijających potencjał fizyczny i zdrowy styl życia,
III moduł zajęć integracyjnych dla uczniów o zróżnicowanym stopniu sprawności fizycznej (10 uczniów z modułu I i co najmniej 50% uczniów z modułu II).
W miesiącu czerwcu 2020 r. na zakończenie Projektu zorganizowana zostanie Spartakiada Integracyjna dla uczestników ze szkół biorących udział w Projekcie.
W ramach budżetu Projektu dla każdego ucznia zakupiony został podręcznik, z którym uczestnik pracuje podczas zajęć projektowych:
- „Teraz matura 2019. Język niemiecki. Arkusze maturalne. Poziom podstawowy i rozszerzony”.
- „Geografia regionalna świata”., „Matura 2020. Vademecum. Matematyka”.
- „Teraz matura. Matematyka. Poziom podstawowy”., „Matura 2020. Vademecum. Geografia”.
- „Macmillan repetytorium poziom podstawowy i rozszerzony”. Język angielski.
Nauczyciel wymienionej szkoły bierze udział w Sieci współpracy i samokształcenia. „Praca z uczniem metodą eksperymentu”.
W pierwszej edycji doposażona została pracownia geograficzna, natomiast w bieżącym roku szkolnym nauczyciele prowadzący zajęcia z języków obcych otrzymali laptopy i głośniki bezprzewodowe.
Zakończenie kolejnej nauczycielskiej sieci
lipiec 2020
Od 1 września 2019 r. do 30 czerwca 2020 r. 8 nauczycieli ze szkół i placówek prowadzonych przez Powiat Krotoszyński uczestniczyło w pracach kolejnej już „sieci” dla nauczycieli w ramach realizowanego przez Powiat Krotoszyński projektu.
W celu zdobycia wiedzy i umiejętności nauczyciele uczestniczyli w 5 spotkaniach, z czego 3 miały charakter szkoleniowy, i doskonalili się dzięki wymianie doświadczeń na platformie internetowej: www.doskonaleniewsieci.pl. Ostatnie ze spotkań, ze względu na zagrożenie koronawirusem, odbyło się zgodnie z wytycznymi sanitarnymi, co widać na załączonym zdjęciu.
Pierwsze ze szkoleń miało charakter wykładu na temat innowacji pedagogicznej, projektu edukacyjnego, eksperymentu pedagogicznego i pracy metodą eksperymentu oraz warsztatu, podczas którego nauczyciele ocenili swoją kreatywność, poznali wyniki badań dotyczących kreatywności dzieci i młodzieży. Zrewidowali swoją wiedzę na temat przyczyn i objawów wypalenia zawodowego i przedyskutowali sposoby radzenia sobie z tym niekorzystnym zjawiskiem. Wymienili doświadczenia w zakresie wykorzystania TIK podczas zajęć edukacyjnych. Kolejne dwa szkolenia miały charakter warsztatowy. Uczestnicy spotkań pracowali metodą eksperymentu w pracowniach chemicznej i fizycznej. Zapoznali się z przykładami dobrych praktyk, cyklem Davida Kolba jako metodą projektowania efektywnego nauczania, uzyskali wiedzę na temat ryzyka i zagrożeń związanych z pracą metodą eksperymentu. Mieli okazję przekonać się, że aktywna postawa podczas zajęć zwiększa zainteresowanie zadaniem, motywację do pracy, wyzwala kreatywność i zaangażowanie.
Podczas spotkania podsumowującego nastąpiła ewaluacja realizacji Projektu. Uczestnicy sieci wskazali na przyrost wiedzy i umiejętności w zakresie pracy metodą eksperymentu. Dobrze ocenili prowadzone szkolenia (sposób pracy eksperta, dobór treści, metody pracy, materiały ćwiczeniowe) i zauważyli, że „sieciowanie” jest bardzo dobrą metodą rozwijania kompetencji dydaktycznych, gdyż można się doskonalić bez wychodzenia z domu, bez konieczności wyjazdów, bez ponoszenia koszów, także w sytuacji pandemii. Zasoby portali edukacyjnych są bowiem nie do przecenienia. Trzeba jednak wiedzieć, gdzie szukać. Trzeba korzystać z dobrych praktyk. Trzeba wykazać się kreatywnością, przygotowując propozycje własne. Trzeba dzielić się nimi w sieci oraz podczas spotkań w zespołach nauczycielskich.
Moje Kompetencje – zajęcia w koźmińskim zamku
grudzień 2020
W okresie wrzesień – listopad 2020 r. w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. Józefa Marcińca w Koźminie Wielkopolskim w ramach projektu pn. „Moje kompetencje – moja przyszłość – rozwój potencjału uczniów ze szkół powiatu krotoszyńskiego, kontynuowane były zajęcia z języka niemieckiego, biologii i fizyki. Uczestniczyło w nich 24 uczniów klas Technikum, którzy mogli rozwinąć swoje zainteresowania i uzupełnić brakujące zagadnienia.
Na zajęciach z biologii młodzież mogła wykonywać wspaniałe doświadczenia w rewelacyjnie wyposażonej pracowni biologicznej. Po skończonych zajęciach uczestnicy projektu stwierdzili: „Czuliśmy się jak w laboratorium przyszłości!”. Uczniowie mogli również pracować na nowych podręcznikach ćwiczeniowych, które zostały dla nich zakupione w ramach projektu.